Kymenlaakson maakuntahallitus korosti lausunnossaan helmikuussa 2022 muuttuneen toimintaympäristön vaikutuksia. Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan seurauksena turvallisuus ja huoltovarmuus ovat nousseet keskeiseksi haasteeksi. Liitto katsoi lausunnossaan, ettei näitä teemoja ole huomioitu investointiohjelmassa riittävästi. Kymenlaakso on merkittävä logistiikka-, varuskunta- ja rajamaakunta. Kymenlaaksossa sijaitsevien hankkeiden toteutus on turvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta kriittistä. Liikenne 12-ohjelman 1A-investointikorissa olevien hankkeiden toteutus tulee mahdollistaa välittömästi.
Kymenlaaksolla on keskeinen asema kansainvälisen kaupan, teollisuuden ja maanpuolustuksen toimijana. Kymenlaakson kautta kulkee käytännössä koko itäisen
Suomen vienti ja tuonti. Turvallisuuden ja terveys- ja huoltovarmuuden näkökulmasta valtatien 15 parantaminen on ensisijaista. Väylä on myös keskeinen rinnakkaisyhteys Kouvola-Kotka/Hamina -radalle. Tämän lisäksi maakunnassa on merkittävästi puolustusvoimien alueita, kuten Karjalan prikaati Vekaranjärvellä ja Utin jääkarirykmentti sekä Haminan reserviupseerikoulu. Tästä syystä EU:n CEF - Military mobility -rahoituksen mahdollisuudet tulee Kymenlaaksossa hyödyntää tehokkaasti Suomen kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta kriittisien yhteyksien kehittämiseksi.
Kymenlaakson liitto katsoo lausunnossaan, että 1A –korissa olevien hankkeiden rahoitus tulee varmistaa ja hankkeet viedä toteutukseen mahdollisimman pian.
Kymenlaaksosta 1A korissa ovat:
• Vt 15 Kotka (Rantahaka) - Kouvola
• Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie)
• Kotka: Kotolahti-Mussalo läpiajoraide (lisäraide)
Kymenlaakson liitto pitää tärkeänä, että Investointiohjelma toteutetaan johdonmukaisesti päätetyn mukaisena ja avainhankkeiden rahoitus varmistetaan.
Kymenlaakson maakuntahallitus antoi lausunnon kokouksessaan 20.2.2023.
Lisätiedot: suunnittelujohtaja Frank Hering p. 050 308 7290, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.