Saavutettavuus-avustimet

Skip to main content

Nupit Kaakkoon!

Katse kaakkoon täydellä volyymillä! Miksi Kotka ja sen lähialueet ovat houkutteleva seutu työskennellä, asua ja harrastaa? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Nupit Kaakkoon – hankkeessa. Hankeidea lähti vastaamaan paikallisten yritysten vaikeuteen saada osaavaa työvoimaa. Alueen vetovoimaa oli tehtävä näkyväksi. Totta vai Tarua -videot ovat tehneet eteläistä Kymenlaaksoa tutuksi lukuisalle joukolle katsojia. Samalla myös alueen asukkaat ovat saaneet vahvistusta oman elinympäristönsä hienoudesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Hankkeen käynnistävänä voimana toimi Karhulan teollisuuspuisto ry, joka alkoi etsiä ratkaisua sen toimijoiden rekrytointihaasteisiin.

Karhulan teollisuuspuistoyhdistyksen tehtävänä on mm. vaalia alueen teollista perintöä, parantaa yritysten keskinäistä viestintää sekä työntekijöiden viihtyvyyttä. Hankkeeseen innostui mukaan myös teollisuuspuiston ulkopuolisia yrityksiä sekä kaikki alueen kunnat. Hankkeessa toteutettuja Totta vai tarua – videoita tehtiin kaikkiaan kuusi kappaletta. Videoissa kumottiin erilaisia väittämiä, jotka liittyivät asumiseen, asuinympäristön viihtyvyyteen, kulttuuriin, työpaikka- ja koulutusmahdollisuuksiin sekä tietenkin kotkalaiseen palloiluun. Väite toisensa jälkeen kumoutuu videoissa ja saa katsojan vakuuttuneeksi alueen monipuolisuudesta ja houkuttelevuudesta.

”Työntekijöitä ei saa vain pelkkien rekrytointi-ilmoitusten avulla. Alueen ja sen yritysten eteen tehtävän imagotyön on oltava pitkäjänteistä”, toteaa hankkeen projektipäällikkönä toiminut Karhulan teollisuuspuisto ry:n toiminnanjohtaja Hannu Oksanen.

Oksanen itse on muuttanut Kotkaan pääkaupunkiseudulta ja kuulee siltä suunnalta toistuvasti positiivisia kommentteja kaupungista. Hän kokee, että alueella on tarvetta myös sisäisen itsetunnon kohottamiseen. ”Markkinointivideoiden lisäksi hankkeen aikana saavutettiin runsaasti näkyvyyttä printtimediassa. Merkittävimpänä Helsingin Sanomien julkaisema laaja artikkeli maailmanperintökohteeksi pyrkivästä Alvar Aallon Sunilasta. Näkyvyyttä on siis ollut. Videot ovat saaneet runsaasti katsojia.” Ynnää Oksanen hankkeen tuloksia. Näiden lisäksi hanke on osallistunut mm. Kouvolan rekrymessuille sekä valmistellut ”Teollisuudessa on voimaa” -tapahtumaa vuodelle 2024, Kotkaan valmistuvalle Satama Areenalle.

Videoiden ja medianäkyvyyden lisäksi hanke osallistui mm. Yle TV2:n Suomi koomikoiden silmin TV-sarjaan. Kaksi sarjan jaksoista toteutettiin Kotka-Hamina-Pyhtää seudulla. Muutakin tärkeää työtä on tehty. NUPIT KAAKKOON- hankkeella on luotu pohjaa yhdessä tekemiselle, on kehitetty toimintatapoja Etelä-Kymenlaakson vahvuuksien markkinointiin ja uusien asukkaiden houkutteluun. Tunnettuuden lisäämiseksi tehtävien toimenpiteiden edelleen kehittäminen yhteisvoimin jatkuu.
Hanke edesauttaa eteläisen Kymenlaakson positiivista kehitystä monella tapaa. Työ houkuttelee työtä ja ihmisiä. Ihmiset kaipaavat vireää elinympäristöä. Palvelut kehittyvät ja vapaa-ajan tarjonta lisääntyy. Kierre positiiviseen vahvistuu. Käännetään siis nupit kaakkoon!

Tutustu tästä!

Hanketta toteuttaa Karhulan teollisuuspuisto ry. ja sen toteuttamisaika on 1.5.2021 – 31.5.2023. Rahoittajana toimii Kymenlaakson liitto.

Jaa artikkeli

Päivitetty 04 touko 2023